نکاتی در مورد تغذیه سالم
تغذیه صحیح
تغذیه سالم شرط اساسی سلامت است تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه. تعادل یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 5 گروه اصلی غذایی معرفی می شوند. یکی از بهترین راهها برای اطمینان از تامین نیازهای تغذیه ای استفاده از 5 گروه اصلی غذایی است که شامل:
  1. گروه نان و غلات که شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو، ذرت است این گروه حاوی آهن، پروتئین و ویتامین های گروه B هستند و نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارند. دقت شود:
مصرف نان های سبوسدار ارجحیت دارد
در صورتی که غلات همراه با حبوبات مصرف شوند پروتئین آنها کامل می شود مانند عدس پلو
 
.2 گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها
گوشت شامل انواع گوشت قرمز و سفیداست. این گروه حاوی پروتئین، آهن و روی است که برای رشد و خون سازی لازمند. مصرف انواع مغزها مانند گردو، پسته و بادام به عنوان میان وعده می تواند بخشی از پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین کند.
توصیه می شود هنگام پخت گوشت قرمز چربی های قابل رویت آن جدا شود پوست مرغ نیز حاوی مقدار زیای چربی است و باید قبل از پخت جدا شود.
بهتر است بیشتر از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی در برنامه غذایی استفاده شود
بهتر است از سرخ کردن گوشت ها پرهیز شود چون چربی حاوی انرژی زیادی است و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود
از مصرف زیاد سوسیس و کالباس پرهیز شود مصرف ماهیانه یک بار بلا مانع است.
 
.3گروه شیرو لبنیات شامل شیر، ماست، کشک، پنیر، دوغ و کفیر است. مواد غذایی موجود در این گروه حاوی کلسیم، فسفر و پروتئین هستند که برای رشد و استخوان سازی مفید می باشند.
توصیه می شود افراد بزرگسال از لبنیات کم چرب استفاده کنند
از مصرف پنیر تازه باید پرهیز شود مگر اینکه با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد
بستنی حاوی انرژی زیادی است و مصرف زیاد آن می تواند منجر به اضافه وزن شود
کشک مایع را باید قبل از مصرف جوشاند
 
.4 گروه میوه ها که شامل میوه های تازه، میوه های خشک مثل انجیر و آب میوه است.
میوه های تازه و خشک میان وعده های مناسبی هستند
 
.5 گروه سبزی ها که شامل سبزی های برگی مثل کاهو، اسفناج، سبزی خوردن و ...  بادمجان، کدو، قارچ، فلفل دلمه ای، پیاز، گوجه فرنگی، خیار و هویج است
گروه میوه ها و سبزی ها حاوی فیبر، ویتامین ها و املاح می باشند که برای مقاومت بدن در برابر بیماری ها، ترمیم یا بهبود زخم ها و سلامت پوست لازمند
اگر برای وعده ناهار یا شام سالاد در نظر گرفته شود نباید از ساعات قبل تهیه شود زیرا مقداری از ویتامین های موجود در اجزاء سالاد در معرض هوا از بین می روند
به جای استفاده ار سس مایونز می توان از چاشنی هایی مانند آب لیمو، آب نارنج، اب غوره و روغن زیتون استفاده کرد
 
.6 گروه متفرقه شامل چربی ها، شیرینی ها، ترشی ها و شورها، نوشیدنی ها مانند شربت ها است
بر خلاف گروه های اصلی پنج گانه که باید حتما در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند توصیه می شود افراد بزرگسال از گروه متفرقه کمتر استفاده کنند.
توجه شود:
-استفاده از تمام گروه های غذایی جهت حفظ سلامت، تامین فعالیت جسمی و فکری نوجوانان و جوانان دانشجو لازم است
-روزانه باید سه وعده اصلی غذایی (صبحانه، نهار و شام) مصرف شود و میان وعده ها نباید جایگزین وعده های اصلی غذایی شوند
-تغذیه نادرست و عدم رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی باعث ایجاد کمبودهای تغذیه ای شده و می تواند موجب کاهش قدرت یادگیری، تاخیر در تمرکز دانشجویان شود.
مرکز بهداشت، درمان و مشاوره
 
lv;c finha
   1396/2/19 11:13

0/10 (تعداد آرا 0 نفر )
 
مهر 1396
 
7 6 5 4 3 2 1
14 13 12 11 10 9 8
21 20 19 18 17 16 15
28 27 26 25 24 23 22
30 29